Campione 2019 – Team Laméco

Van 31 mei tot 2 juni was het dan zover. Onze eerste Grand Prix van 2019 in Campione. Een prachtige zeilplek waar iedere dag de wind niet voor 13.00u aan gaat en het doorgaans 25 tot 27 graden warm is. Dit betekent dat je in de ochtend lekker je cappuccino op de haven kan drinken terwijl je nog een beetje aan de boot klust. Rond de middag stapt iedereen op de boot en ga je zeilen met een lekkere windkracht 3 tot 5. Een klein nadeel van Campione is dat het dus op 1.300km rijden ligt vanaf Nederland. En aangezien we ook nog een trailer met boot meenemen dit ongeveer 14 uur duurt. Een kort verslag:

Donderdag

Na een nachtje met 14 uurtjes rijden incl. trailer is het toch wel een taaie en vroege ochtend. Speciale dank aan Bart (die ivm geen BE rijbewijs) een enorme mentale steun is tijdens het rijden. Bij iedere gaap werd er zonder pardon een kop koffie of Redbull in je gezicht geduwd. In Campione maken we de boot klaar en dan is het wachten op wind en de practice race. We hebben gekozen voor het kleine tuig, omdat we deze willen testen. Op het water blijkt echt te weinig wind te staan voor dit zeil en we besluiten na een uurtje terug te gaan. Een nachtje doorhalen in de auto blijkt trouwens ook geen beste voorbereiding op skiff zeilen.

Vrijdag – Raceday!

Vandaag is onze eerste wedstrijddag. Dat betekent in de ochtend een heel flink ontbijt met ei, brinta’s, muesli, pasta etc etc voor de bemanning en een kopje koffie met croissantje voor onze stuurman. De boot is helemaal af dus dat is lekker relaxt en rustig richting de starttijd opbouwen. We kiezen voor het grote tuig, de condities zijn iets aan de bovenkant waardoor er zowel met een klein als groot tuig snel gezeild kan worden. We zijn beter met een overpowerde boot dan underpowerde boot dus klussen we de big rig erop. Om 12.30u staat iedereen rechtop en de meeste boten hebben de grote mast gekozen, net als wij. Om 13.00u gaan we richting de start.

Race 1 (7de):

Bij de start zitten we er niet scherp genoeg bij, we worden weg gedrukt door een Engelse boot en zijn daardoor niet in de voorste groep. De concurrentie is zo dicht bij elkaar dat we dit de rest van de wedstrijd niet meer goed maken. We finishen als 7de en zijn daarmee niet tevreden. Op snelheid en scherpte moet het beter.

Race 2 (4de):

2de wedstrijd lukt dat. De start gaat goed en we liggen er lekker bij. We komen bij de eerste bovenboei als 3de aan en maken downwind geen fouten. Terug naar de bovenboei waar we weer als 3de aankomen. In het laatste downwind rak moeten we toch nog iemand voor laten gaan, en we finishen uiteindelijk als 4de. Als we na de race de boot checken constateren we dat het lummelbeslag (dat ding waarmee de giek aan de mast zit) los gekomen is. 3 van de 4 popnagels zijn eruit gekomen. Toch niet sterk genoeg gemaakt dus. We besluiten naar de kant te gaan en dit te repareren en daarmee geen risico op meer schade te lopen. Dit is ons oefen-event, iets slopen waardoor we het EK missen zou enorm zonde zijn nu.

Zaterdag – BOEM! 

De ochtend is wat drukker dan vrijdag. Het is trouwens ook belachelijk warm vandaag, 27 graden. We hebben een kleine reparatie aan de spi die we moeten fixen en de laatste puntjes aan ons lummelbeslag. We kiezen weer voor het “big-rig”, omdat hetzelfde weer is voorspeld als gisteren, en het toen heel goed voelde. Om 12.30 staat iedereen weer rechtop en zien we meer teams die gekozen hebben voor het kleine tuig (pussy-rig ☺).  Start is om 13.00u, dus pak aan en de boot erin plonsen.

Race 1 (3de):

Remy “De boei is voordelig, we gaan stuurboord starten voor het veld langs”. Bart / Daan “Zeker?”. “100%”. We gaan ervoor, als enige boot kiezen we een stuurboordstart. En we zijn snel genoeg. Dutch in the lead! Yeuh!! Bij de bovenboei komen we als 1steboot aan. Downwind weten we deze positie te behouden en bij de benedenboei moeten we de Duitsers voor laten gaan. Daarna besluit de genua uit de klem te springen en verliezen we nog een keer flink wat meters. Bij de tweede bovenboei liggen we 3de en dit weten we vast te houden tot de finish.

Race 2 (Niet gefinisht):

We hebben een mooie start en liggen als 2de bij de bovenboei. Spi erop en gasgeven naar de benedenboei dus. Na een paar seconden is er eerst een knal gevolgd door een grote plons. De klem van de spi heeft er genoeg van en het zeil is los. Na wat zwemmen (=niet snel) hijsen we de spi opnieuw. Na 100 meter gebeurd hetzelfde, incl. zwemmen. We liggen inmiddels dik laatste en kiezen ervoor om rust te pakken en voor te bereiden op de 3de race.

Race 3 (3de):

Remy “Stuurboord start mannen, we gaan nog een keer voorlangs starten” . Voor de tweede keer lukt het ons om voor het hele veld door te starten. We komen zelfs als 2de bij de bovenboei aan. Na een heel erg close-racing downwind rak gaan we als 2deweer richting de bovenboei. Daar moeten we toch nog de Hongaren voor laten gaan en uiteindelijk finishen we als 3de. Bijzondere prestatie als je bedenkt dat we de val iedere keer hebben vastgeknoopt aan de boot, wat de boot handling niet bepaald sneller maakte.

Race 4 (7de):

We hebben een scherpe start en liggen als 1ste bij de bovenboei. Daar hebben we een communicatie foutje tijdens het gijpen en hijsen van de spi, dat ons een nat pak bezorgd. Als je met een skiff omslaat downwind is het eigenlijk altijd drama en einde wedstrijd. De spi van een kleine 100m2 is het best te vergelijken met een enorm visnet, alleen dan zonder gaatjes. Dit ding wil echt alle kanten op, behalve terug in de zak.. ondertussen worden we door diverse teams ingehaald. Pijnlijk. We hebben de boot na ongeveer 1,5 minuten recht, wat echt dicht tegen een recordtijd aan zit. Op dat moment zijn we 11de in de race en hebben we nog een halve wedstrijd te gaan. We halen richting de bovenboei de een Deens en een Duits team in. Richting de benedenboei halen we nog twee Engelse teams in en vlak voor de finish slaat de nummer 7 om, een cadeautje voor ons. We finishen toch nog als 7de. Niet het beste resultaat, maar we zijn er erg blij mee.

Zondag – De eindsprint 

We liggen dus 8ste. Met 10 punten is het hoogst haalbare nog een 4de plek. Daarbij moet het Duitse team een flinke fout maken en mogen wij geen punten laten liggen. De wind is minder dan de eerste dag dus het zal niet meevallen.

Race 1 (3de):

We liggen na de start er lekker bij. Onderweg naar de bovenboei zien we een windshift aankomen op het water, de wind blijft instabiel tot het laatste rak naar de boei. We besluiten om extreem richting de rotsen te zeilen (“even de rotsen aantikken” volgens Remy) en daarmee voldoende winst te pakken om als eerste de nieuwe wind te krijgen. Dat lukt bijna. We komen als 2de rond de boei. Op ongeveer 3 meter achter de Engelse. Vlak achter ons zitten de Duitsers. Downwind kiezen we ervoor om het meer op te gaan om meer wind te hebben. Dit pakt niet goed uit en we komen net achter de Duitsers bij de volgende boei. Die laten het natuurlijk niet meer schieten en we finishen als 3de. In het laatste rak hebben we een scheur in de spinakker. We zeilen na de finish direct door naar de haven, doen een sprintje naar de kar en klussen de trainings-spi erop. We hebben zelfs nog een paar minuten tot de volgende start om wat te drinken en de boot te checken.

Race 2 (5de):

We starten niet heel scherp, daardoor belanden we midden in het veld en komen na het middenveld bij de bovenboei. De rest van de race halen we dit niet meer in en we finishen 5de. Onze concurrenten staan nu bijna allemaal gelijk met ons voor de 4de tot 8steplaats. We hebben nog één wedstrijd te zeilen. Even scherp blijven dus en geen foutjes.

Race 3 (3de):

We nemen geen risico en starten over bakboord. We worden daardoor het meer opgezeild door de Hongaren, Duitsers en Engelsen, die in een gevecht om nummer 1, 2 en 3 aan het strijden zijn. De andere kant is voor ons veel gunstiger maar we komen er niet tussen uit. Uiteindelijk gaat de top 3 overstag, na een paar honderd meter trekt de wind midden op het meer aan en weten we zelfs de Engelsen in te halen. We komen als 3de bij de bovenboei uit en houden dit vast tot de finish. Dat moet veel doen in de uitslagen, maar of het echt genoeg is zijn we niet zeker van.

BAM! 4de overall!  

Tijdens de prijsuitreiking duurt het lang voordat we genoemd worden.. 6de plek Denemarken, 5de plek de UK.. 4de plek Team Laméco – the Dutch. WHOEHOE! Lekker hoor. Het evenement hebben we gezien als training en laatste voorbereiding naar het EK (1 tot 7 juli). Een 4de plek zijn we hartstikke tevreden mee, zeker gezien de 3 keer materiaal pech die we hebben gehad. De boot voelt snel en we hebben alles lekker onder controle. Voor het EK komt er nog een nieuwe set zeilen uit Nieuw Zeeland en hopen we ook met nog meer wind sneller te zijn. De 14 uur naar huis hebben we de serie nog ongeveer 100 keer besproken. We hebben de potentie en zijn klaar voor het EK.

Volg ons ook op Facebook

Hieronder kan je een aantal mooie foto’s zien die in Campione gemaakt zijn.